Bij Old-School in Arnhem gaan jongeren onder begeleiding met ouderen, vrijwilligers en andere jongeren in gesprek om hun levensverhaal als ‘kennisdetectives’ te reconstrueren. Hierbij leren de jongeren vaardigheden waar ze hun hele leven iets aan hebben. Maya Lievegoed, projectleider van de Old-School vertelt over deze proeftuin.

"Hier leer je van mensen waar je het niet van verwacht"

"Jongeren komen zelf op ons af. Als ze ons project nog niet goed kennen is dat nog wel eens met het idee: ‘Ik wil graag een oudere helpen’. Maar dat is niet hoe het project Old-School is opgezet. Een jongere sluit zich in eerste instantie bij ons aan om vaardigheden te ontwikkelen voor zichzelf. Dat klinkt misschien gek, maar deze werkwijze is daardoor juist gelijkwaardig. Niet alleen: ‘ik heb met u te doen.’ Maar: ‘ik heb u nodig om te oefenen hoe ik van mensen kan leren waar ik het niet van verwacht.’ Juist doordat de ouderen ervaren dat ze nodig zijn en bijdragen aan de ontwikkeling van anderen, versterkt dit hun eigenwaarde en vermindert de eenzaamheid."

Leren van elkaar

"Onze jongeren komen uit alle lagen van de bevolking. Van speciaal onderwijs tot gymnasium en net-afgestudeerden. Iedereen begint bij ons op nul met het leren van deze vaardigheden. Je verwacht misschien dat een leerling uit het praktijkonderwijs leert van een gymnast. Maar bij ons leren ze juist dat het net zo goed andersom kan zijn. Denk aan een buschauffeur. Hij heeft naast kennis over het besturen van een bus ook kennis over mode. Als er íemand is die elke dag de laatste trends aan hem voorbij ziet gaan, is hij het wel. Hij is zich hier alleen niet bewust van. Wij leren de jongeren op deze manier op zoek te gaan naar informatie voor het levensverhaal. Dit zijn vaardigheden waar zij hun hele leven iets aan kunnen hebben."

Maya Lievegoed

Maya Lievegoed van Old-School

Doorvragen

"Van de jongeren krijg ik regelmatig terug dat ze door Old-School veel makkelijker op iemand, ook vreemden, af durven te stappen om iets te vragen. Ze zijn trots als ze voor het levensverhaal een familielid van de oudere hebben geïnterviewd. Of ergens in de stad een oud naambordje aan een gevel hebben gevonden. En ze leren doorvragen. Een meisje zei laatst: "Ik neem geen genoegen meer met het eerste antwoord". Nu oefenen ze met die oudere, maar straks zetten ze het in bij het zoeken van een bijbaan of vervolgstudie. Daarnaast leren ze plannen, netwerken en samenwerken. Zodra ze zelf genoeg ervaring hebben opgedaan begeleiden de jongeren elkaar. Zo voelen ze zich verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de ander en blijven zichzelf uitdagen."

Meer informatie lezen en aanmelden kan via de website Old-School